Sunday, August 21, 2011

12 JAM BERTARUNG NYAWA !!

Sudah lama keluar hospital baru sibuk nak buat entry ini ?? so ada saya kisah siapa yang cakap macam itu ?? grrr !! saya peduli apa .. ( wah minah ini marah ) ..

12 jam bertarung nyawa !! satu pengalaman yang saya tidak akan lupakan sampai bila-bila .. dengan keberkatan bulan ramadhan saya selamat menjalani pembedahan papillary thyroid cancer ..

TERIMA KASIH BUAT DOKTOR ZULKIFLEE DAN TEAM BELIAU ;)
DR.ZUL doktor hensem saya ..hehe

31/8/2011

admit sekali di wad yang sama 7TD katil no.8 pukul 6.oo ptg..paling tidak suka kena masuk bahagian KECEMASAN DAN TRAUMA .. kalau dah masuk dekat situ macam-macam boleh nampak .. masa itu saya ternampak yang patah renyuk kaki la..pakcik tua jatuh dalam kereta dan ada satu pesakit ini mungkin dia seorang penjenayah sebab tangan dia kena gari..sedih jugak tengok ( asal cerita pasal ini ) .. ok !! lupakan..masuk wad ditemani kakak saya sara sutera irda ..

masih hari yang sama selepas tukar baju !! ada bagi saya seluar ..ishhh xke susah nanti saya nak buang air kecil dan besar..so saya tukar saya nak kain ( tapi pakai seluar lagi senang .. senang bagi yang sihat saya sakit !! )

pukul 7 lebih doktor datang untuk check semua nya !!

doktor shanti : norjamaiya saya mahu ambil darah ( dia senyum )
saya: ok doktor ( dalam hati : darah lagi !! )
ok !! doktor sangat hebat cucuk sekali xdapat ..doktor cucuk banyak kali !! memang lengan saya untuk doktor ( geram ) :(

datang next doctor .. doktor amir : (speaking : saya translate je la ..saya tak hebat bahasa inggeris :) saya datang nak set jarum untuk esok dan ambil sample darah !!
saya : ok !! but darah 4 what ?? hurmmm ok !! ( dalam hati : darah lagi !! nak cucuk dekat mana?? semua dah kene !! ) ;'(
cucuk set point jarum sebelah kanan dan ambik darah sebanyak beberapa kali ditangan kanan !! ( dalam hati doktor nie mmg kejam !! ) marah marah marah !!

pukul 7.40 petang

saya nak pergi solat maghrib dan isyak dengan tangan berjarum !! lupa nak bagi tahu nurse ..hehe
masa ketiadaan saya
nurse: mana kakak awak ??
kakak saya : hurmmm...blurr sebab dia dipanggil adik ..hahaha..keluar tadi dia jumpa kawan !! saya kakak dia ..:)
nurse : ooo..ingt adik !! grrr ..nak kata saya tua ke apa !!!

lepas isyak saya balik bilik dan duduk mengon9 kan diri sambil melayan peminat2 yang bertanyakan keadaan saya sama ada di fb ataupun hp ( bajet kau banyak peminat ke perempuan ?? ) jeles jeles jeles la 2 ..weeee;P

pukul 10.00 malam
next doktor : doktor farhad

saya mahu ambil darah !! ( senyum)
saya : baik !! ( dalam hati !! darah darah darah !! )
ini lagi satu doktor buat saya berang !! dia suka2 je bazirkan darah saya !! cucuk sekali keluar sikit dia cucuk tempat lain yang sikit 2 dia buang !! ( dalam hati : selamba je bazirkan darah aku !!) lastnya doktor cucuk dekat tapak atas tangan kanan ( ha ??kat mana 2..paham2 je la ) ;)

pukul 11.00 malam

nurse datang untuk masuk kan air dalam badan !! so kena puasa start pukul 12.00 ..( orang lain sahur ramadhan subuh saya malam tu dah puasa !! redha ..

sambil msg2 tertido ....

1/8/2011
(ramadhan pertama )

menanti hari mendebarkan ..berapa kali keluar masuk toilet syik nak buang air kecil je..( nie semua gara2 masuk air dalam badan )

berapa kali juagk la saya ambil wuduk !! ( saya nak masuk dewan bedah dengan keadaan suci ..mana tahu saya pergi selamanya atleast saya ada wuduk) =)

pukul 11.00 pagi

abg hensem yang tolak stretcher datang
norjamaiyah ok boleh naik !!
saya: ok ( tapi masih atas katil )
abg tu : hurmm cepat la ( senyum)
saya: oh sekarang ??( malunya !! nervous )

rasa perjalanan ke dewan bedah sangat sejuk dan mendebarkan..kakak just teman sampai tingkat 2 je..saya bersama nurse dan abg tu ke dewan bedah tingkat 7 ( kalau tak silap la )sebab kalau kakak tgu pun susah tak de kerusi dan takut saya nya op lama .. saya berdoa je la !!

sampai ke luar dewan bedah !!
tukar baju utk operasion( sangat seksi..haha)

tgu 30minit
datang nurse dgn pembantu bedah !!
tolak saya masuk dewan bedah
nurse: senyum je dia walaupun nak ke operate
saya: itu je mampu ..=)

dalam dewan bedah..nurse bukak separuh baju sampai atas dada ( time itu seksi dah mmg..doktor pon lelaki .. pembantu pun lelaki..nurse itu siap cakap..malu adik ni ( dalam hati siapa tak malu )

saat terakhir : tolak msuk dewan bedah utama.,saya masih boleh nampak berapa ramai doktor yang ada..
doktor bius saya DR FADIL
dr.fadil : saya akan bagi ubat tidur dan bius..maaf saya selak sikit (baju dia nak pasang wayar kat belakang )
masa doktor2 tu buat kerja dorang saya diam je..( dalam hati baca la doa yang mak ajar )lama2 bila DR.FADIL pegang tangan kanan nak masuk ubat tidur saya rasa mata sangat mengantuk dan saya terus tidak sedar.....

8.30malam

saya: doktor sekarang pukul berapa
doktor: 8.30
saya: pagi ke malam ??
doktor: malam
saya: bila boleh turun
doktor: eh tunggu keadaan awak stabil..awak masih lemah
saya diam sebab tidak larat
dalam dengar tak dengar
doktor: bila dia boleh masuk wad balik?
nurse: tunggu darah masuk semua
doktor: kena masuk berapa?
nurse: 3 pek..dia banyak hilang darah tadi masa OP

doktor lain: maaf saya ambil darah ya..sikit je
saya: hurmm( sebab masih mamai tak ada masa nak marah )

saya tertidur sebab ubat tidur masih ada
dan saya sedar pukul 11.00 malam

masa itu baru saya boleh turun masuk wad..saya tak ingat apa masa OP sampai sekarang ( kalau boleh memang xpayah ingat !! ngerii )

turun2 tukar katil ! kepala sangat sakit dan tekak perit !! saya nak air !!so nurse kata dia boleh minum !! so saya minum kakak bagi ..tapi bila saya minum saya terasa nak muntah dan DARAH TERSEMBUR HABIS BAJU !! nurse dah panik ..so saya tidak dibenarkan minum takut masuk paru2..so saya sangat letih dan saya terus tidur..

BEGITULAH PENGALAMAN OPERATION !!


ubat saya perlu saya makan SEUMUR HIDUP
CALCIUM LACTATE

psst: walaupun doktor bedah saya hensem !! dia memang berhati2 cuma risiko saya hadapi sekarang suara tidak normal seperti lagu ( xboleh nyanyi ) ..tapi SAYA MASIH MAMPU TERSENYUM SEBAB SAYA BOLEH BERCAKAP DAN MASIH ADA YANG SOKONG SAYA DARI BELAKANG ..terima kasih semua =) muahhhhh

2 comments:

  1. saya baca ni terdiam. saya tak tahu nak cakap apa. but see, still commenting here. :)

    terkedu sebab agak ngeri. operation, darah. berapa banyak kali lah amek darah. boleh pengsan saya mcm tu. amek sekali pun cuak gila. apa saya boleh cakap, makan ubat jangan tinggal. semoga sihat selalu. :)

    ReplyDelete
  2. izzati liyana

    thanx sudi baca...yang saya tahu masa OP saya kehilangan banyak darah dan terpaksa msuk 3pek..lepas masuk rasa badan sangat gatal mungkin darah baru..

    awak pon rasa ngeri..saya xpandang pon doktor cucuk ambik darah..itu abru ambik darah..masuk air..masuk ubat pon gne cucuk..=)

    btw..thanx tau ..doakan saya sembuh sepenuhnya..

    ReplyDelete